تبلیغات
مطالب مذهبی - جواب به شبهات وهابیت
 
مطالب مذهبی
خدایا ظهور امام زمان را هر چه زودتر برسان
پنجشنبه 15 اسفند 1392 :: نویسنده : راه خدا
6 جواب به شبهات توسل
1- هر دعا و دعوت و استمداد از غیر خدا شرك است وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَداً جن/18. ج: ولی باید توجه داشت كه شرك در صورتی است كه به عنوان الوهیت كسی دیگر را بخواند، به دلیل: در آیه دیگر می خوانیم: وَ مَنْ یَدْعُ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ لا بُرْهانَ لَهُ بِهِ مومنون/117. - هر استمداد از غیر خدا شرك نیست به دلیل: تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی مائده/2. وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْكُمُ النَّصْرُ انفال/72. كَما قالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوارِیِّینَ مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللّهِ صف/14. اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّكَ یوسف/42. حَتّی إِذا أَتَیا أَهْلَ قَرْیَةٍ اسْتَطْعَما أَهْلَها كهف/77. فَأَعِینُونِی بِقُوَّةٍكهف/95. قالَ یا أَیُّهَا الْمَلَوا أَیُّكُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِها نمل/38. - محمد بن عبدالوهاب می گوید: خواندن غیر خدا و استغاثه به غیر خدا سبب ارتداد و خروج از دین و مشرك و بت پرست و مهدورالدم و. . . . می گردد. - ایمان به قدرتی مستقل از قدرت خدا شرك است، ولی استمداد از قدرتها با توجه به اینكه همه چیز را از خدا بداند مانعی ندارد. فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَكُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللّهِ وَ أُبْرِئُ الاكْمَهَ وَ الابْرَصَ وَ أُحْیِ الْمَوْتی بِإِذْنِ اللّهِ آل عمران/49. - كار خدا را نباید به دیگران نسبت داد: همین كه ابوحنیفه شنید كه امام صادق (ع) بعد از غذا فرمود: "الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ رَسُولِكَ (ص) " فَقَالَ أَبُو حَنِیفَةَ: یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ! أَ جَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِیكاً؟ فَقَالَ: لَهُ وَیْلَكَ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ فِی كِتَابِهِ "وَ ما نَقَمُوا إِلا أَنْ أَغْناهُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ " (توبه/74) وَ یَقُولُ فِی مَوْضِعٍ آخَرَ "وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللّهُ سَیُوتِینَا اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ " (توبه/59) فَقَالَ: أَبُو حَنِیفَةَ وَ اللَّهِ لَكَأَنِّی مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ من كتاب الله و لا سمعتهما إلا فی هذا الوقت فقال أبو عبد الله (ع) : " بلی قد قرأتهما و سمعتهما و لكن الله تعالی أنزل فیك و فی أشباهك "أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها " (محمد/24) و قال "كَلا بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما كانُوا یَكْسِبُونَ " (مطففین/14) " كنزالفوائد، ج 2، ص 36. - امروز معنای شرك را بدانیم تا جواب اشكالات را بدهیم: شرك؛ یعنی كسی یا چیزی را خدا بدانیم یا عبادت كنیم به عنوان این كه او خداست یا حاجت از كسی خواهیم به عنوان این كه او مستقل در تأثیر است. این است شرك كه قرآن و عقل آن را ردّ می كند و می فرماید: أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ انبیاء/24. وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا یَضُرُّهُمْ وَ لا یَنْفَعُهُمْ وَ یَقُولُونَ هولاءِ شُفَعاونا عِنْدَ اللّهِ یونس/18. اكنون كه معنای شرك روش شد، پس: الف: تواضع و فروتنی در مقابل بزرگان شرك نیست؛ مگر ملائكه در برابر آدم سجده نكردند؟ وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لادَمَ فَسَجَدُوا إِلا إِبْلِیسَ أَبی وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِینَ بقره/34. آیا خدا امر به شرك كرد یا سجده به خاطر تواضع بود؟ سجده به عنوان عبادت كه نبود به عنوان كرنش بود. - مگر خدا تعریف مردمی را نمی كند كه أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُومِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْكافِرِینَ مائده/54. تواضع و ذلیل شدن در برابر مردم با ایمان را خدا دوست دارد. مگر قرآن نمی گوید: وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَی الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً وَ قالَ یا أَبَتِ هذا تَأْوِیلُ رُءْیایَ مِنْ قَبْلُیوسف/100. پس شفا خواستن از ائمه شرك نیست. ما آنان را نمی پرستیم و نه خدا می دانیم.
مجموعه فیش های تبلیغی ص :172
سئوال 2: استمداد از زنده غیر از شخص مرده است. ج: مرده هم حیات برزخی دارد: بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ آل عمران/169. به علاوه زنده و مرده در دُونِ اللّهِ بودن فرقی نمی كند سئوال 3: إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتی نمل/80. وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ فاطر/22. مرده دلان، تشبیه به مردگان شده اند كه هرگز نمی شوند به آنها توسل كرد پس توسل به مرده ممنوع است. ج: قرآن برای اولیاء حیات برزخی معتقد است و ما با زنده های برزخ گفتگو می كنیم. وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ بقره/154. رسول خدا (ص) بالای چاه بدر با كشتگان گفتگو كرد. همین كه پرسیدند مگر می شنوند فرمود: انهم لاسمع منكم مجمه ؟ ؟ ؟ ، ج 8، ص 296، نقل از صحیح مسلم، ج 8، ص 136 به نقل از عمربن الخطاب حضرت علی (ع) گاهی به وادی السلام می رفت و با آنان گفتگو می كرد و به افرادی می فرمود: لَوْ كُشِفَ لَكَ لَرَأَیْتَهُمْ حَلَقاً حَلَقاً مُحْتَبِینَ یَتَحَادَثُونَ كافی، ج 3، ص 243. ج: بدعت ادخال ما لیس من الدین فی الدین بقصد الدین است. آری، با قصد ورود ممكن است بدعت باشد، امّا بدون قصد نه، مثلا سیلی به صورت یتیم به قصد ظلم حرام و به قصد نهی از منكر و تأدیب در بعضی مراحل جایز. سجده به قصد توفیق زیارت و شكر از خدا جائز، به قصد تعظیم صاحب قبر ممنوع. ولی مسئله مباح را حرام كردن شما مشمول وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الاقاوِیلِ حاقه/44. می باشد. سئوال 6: می گویند توجه به غیر خداست. ج: شما دعای توسل را ملاحظه كنید اوّل آن اللهم و آخر آن كلمه الله است و در همه جملاتش نسبت به خدا به چشم می خورد: توسلت بكم إلی الله و استشفعت بكم إلی الله فاشفعوا لی عند الله و استنقذونی من ذنوبی عند الله فإنكم وسیلتی إلی الله بحارالانوار، ج 99، ص 249. اگر شما سیری در آداب زیارت بكنید می بینید سراسر تكبیر و تمجید خدا و ائمه جزء عباد صالح و بندگان مطیع و خالص كه مرضی خدا و آبرومند درگاه او هستند مسئله دیگری ندارند. سئوال 7: مگر در مذهب و كارهای خدائی پارتی بازی وجود دارد؟ ج: پارتی دو قسم است: الف: پارتی هائی كه باعث نقض قانون و از هم پاشیدن قانون می شوند و این خیانت است، مثل اینكه شاگرد مردود توسط پارتی بازی قبول و یا شاگرد اول شود این نوع پارتی بازی ظلم به اجتماع است و این عملا قبیح است: ب: پارتی هائی كه علاوه بر حفظ و مراعات قانون وسیله تفضّل شود، این نوع مانعی ندارد، مثل مأموری كه قانوناً ساعات كار خود را مشغول بوده و وقت تعطیل استراحت كرده در همین حال كسی به او رجوع می كند قانوناً حقی ندارد، امّا به خاطر شخصیت واسطه ممكن است اقدام كند و خارج از ساعت كار، اضافه كار كند. این مأمور ساعت كار قانونی را به هم نزده و ظلمی به اجتماع نكرده است، بلكه خدمت اضافه كرده است آن هم به خاطر شخصیت واسطه. 8- همه داروخانه ها را بسته و فقط تربت امام حسین (ع) بخورید، مگر می شود خاك شفا باشد؟ ج: این اشكال ها دلیل این است كه ما خدا را نشناخته ایم. مگر قدرت خدا محدود است؟ مگر اثر را چه كسی به دارو می دهد؟ چه اشكال عقلی دارد كه همان خدائی كه فلان اثر را به فلان دارو می دهد به قطعه خاكی بدهد مگر خدا آتش سوزنده را سرد نكرد: یا نار كونی برداً و سلاماً البته مورد استفاده از تربت تنها در موردی است كه از داروها واسباب عادی مأیوس شویم آن هم به قدر ذرّه ای تا روزنه امیدی باشد. مگر نه اینكه خداوند به همین استشفاء گروهی را سالم كرده؟ آیا خدا با این عمل مردم را به شرك ترغیب نموده است؟ 9- سجده بر خاك حسین (ع) شرك نیست؟ سجده بر فرش و زیلو و. . . . هم همین طور. اگر ما خاك پرستیم، پس اهل سنت هم پشم پرستند. از ناحیه فرقه ضاله وهّابیّت 3 شبهه اساسی در مسئله توسل وارد شده است. شبهه اول، شبهه شرك. آنها گویند چون شما از ائمه چیزی را می خواهید كه غیر خدا هستند پس مشركید. جواب: گوئیم هیچ موجودی در (فاعلیّت بالاستقلال) با خدا شریك نیست و هیچ اثری از آفریده ای پدید نمی آید مگر به مشیّت الهی. إِذْ قالَ اللّهُ یا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِی عَلَیْكَ وَ عَلی والِدَتِكَ إِذْ أَیَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النّاسَ فِی الْمَهْدِ وَ كَهْلا وَ إِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الانْجِیلَ وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ كَهَیْئَةِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی فَتَنْفُخُ فِیها فَتَكُونُ طَیْراً بِإِذْنِی وَ تُبْرِئُ الاكْمَهَ وَ الابْرَصَ بِإِذْنِی وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتی بِإِذْنِی وَ إِذْ كَفَفْتُ بَنِی إِسْرائِیلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَقالَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلا سِحْرٌ مُبِینٌ مثلا: حضرت عیسی (ع) به اذن خدا از گِل، شكل پرنده درست كرد و در آن می دمید پرنده می شد و كور مادرزاد و بیمار مبتلا به برص را شفا می داد و مردگان را زنده می كرد. مائده / 110.
مجموعه فیش های تبلیغی ص :173
بدیهی است كه این را نمی گویند در كار خدا شریك شدن، بلكه می گویند: به اذن خدا كار كردن، زیرا آنچه كار خدائی مخصوص به خداست، استقلال در تأثیر و ایجاد است نه مطلق ایجاد. چنان كه موجودات جهان، با موجود شدن، شریك خدا در (وجود) نشده اند، بلكه به اذن خدا (وجوددار) شده اند. هرچیز جز خدا هم وجودش (بالاذن) است و هم ایجادش بالاذن. یك اشكال: تصور نشود كه چون گفتیم برای رسیدن به خدا احتیاج به واسطه داریم كه آنها مقرّب درگاهند، كسی بگوید كه خدا نغوذ بالله عاجز است كه بدون واسطه كار راه اندازی كند، گوئیم: این ضعف مرتبه وجودی اشیاء است كه آنها را از قابلیّت كسب فیض مستقیم، محروم كرده و ناچارند كه در پناه وجود سایر مراتب عالیه خلقت از رحمت عامّ مبداء فیّاض استفاده كنند. یك مثال: زنده بودن زمینیان به بودن خورشید است كه اگر خورشید نباشد تمام منظومه شمسی با همه موجوداتش نابود می شود. حال آیا آفتاب شریك خداست یا خیر. این لازمه ساختمان، زمین و. . . است كه بی وساطت خورشید نمی توانند از فیاضیت حق استفاده كنند. توسل ضیاءآبادی، ص 99. شبهه دوم، استعانت از (میّت) و (غائب) : می گویند: اگر ما فرضاً بپذیریم كه توسّل به انسان زنده و حاضر منافات با توحید ندارد شكی نیست كه توسّل به مرده و غائب شرك عظیم است. چنانكه ابن تیمیّه گوید: و قدیخاطبون المیّت عند قبره او یخاطبون الحی و هو غائب كما یخاطبونه لو كان حاضراً حیّاً و ینشدون قصائد یقول احدهم فیها: یا سیّدی فلاناً. . . . اشفع لی الی اللّه سل اللّه لنا ان ینصرنا علی عدوّنا. . . فهذه الانواع من خطاب الملائكة و الانبیاء و الصالحین بعد موتهم عند قبورهم و فی مغیبهم. . . هو اعظم انواع الشرك الموجود فی المشركین. التوسل و الوسیلة، ص 18. ما می گوئیم: هیچ مطلبی به صرف ادّعا نه اثبات می گردد و نه نفی، بلكه برای اثباتش باید به برهان متوسّل شد. اگر مخلوقی در حال (حیات) و (حضورش) مقرّب درگاه خدا بوده و دعا و شفاعتش درباره دیگران مقبول است چه مانعی دارد كه در حال (غیاب) یا پس از (مرگ) نیز همچنان، مقرّبیّت باقی مانده و خاصیت اثر بخشیش به (اذن خدا) دائمی باشد. همه انسانها حیات برزخی دارند و اولیاء خدا هرگز نمی میرند. وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ آل عمران/169. هرگز نمیرد آنكه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما (حافظ) می گویند سلام و صلوات به پیامبر نمی رسد و او از سلام و كلام ما بی خبر است! ! چگونه شهداء زنده، ولی پیامبران كه برترند مرده اند. چگونه شر حاسد به محسود می رسد، ولی سلام عاشق به معشوق نمی رسد. اگر استمداد از غیر خداوند كفر است، پس چرا: سلیمان برای آوردن تخت از عفریت استمداد كرد؟ موسی از خداوند درخواست وزیری هارون را كرد؟ چرا خداوند از غیر خودش كمك دین را خواسته إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ محمد/7. چرا یوسف پیراهن خود را وسیله بینائی چشم پدر قرار داد؟ چرا نوح نیاز به كشتی داشت؟ چرا در زمان موسی برای زنده شدن مردن از كشتن گاو استفاده شد؟ عمل بوسیدن عملی است كه هر منصفی می داند كه از قلبی سرشار از حبّ وعلاقه برمی خیزد و گویند: مجنون، سگ كوی لیلی را می بوسید و دیوار خانه او را بوسه می زد. به او می گفتند: تو دیوانه ای كه سنگ و گل را می بوسی. می گفت: من صاحب خانه را كار دارم. امرّ علی الدیار دیارِ لیلی اقبّل ذاالجدار و ذاالجدار وما حبّ الدیار شغفن قلبی ولكن حب من سكن الدیار اگر به ما در مورد بوسیدن ضریح اشكال كنند گوئیم: شما چرا حجرالاسود را می بوسید؟ گویند: مراد بیعت با خداست كه در روایت است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : طُوفُوا بِالْبَیْتِ وَ اسْتَلِمُوا الرُّكْنَ فَإِنَّهُ یَمِینُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ یُصَافِحُ بِهَا خَلْقَهُ عللالشرائع، ج 2، ص 424. حجر، دست راست خدا در زمین است. ما می گوئیم كه در مورد استلام و بوسیدن قبر پیامبر و امام هم بیعت با رسول خدا و ائمه علیهم السلام است كه قرآن می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَكَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللّهَ فتح/10. و رسول خدا فرمود: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : إنما مثل أهل بیتی فیكم كمثل سفینة نوح، من ركبها نجا، و من تخلف عنها غرق أمالی طوسی، ص 733.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 7 خرداد 1397 06:27 ق.ظ

You said it very well..
tadalafil 5mg cialis 20mg preis cf cialis sans ordonnance generic cialis 20mg tablets tadalafil 20mg cialis patentablauf in deutschland link for you cialis price tadalafilo generic cialis in vietnam cialis et insomni
جمعه 7 اردیبهشت 1397 09:37 ب.ظ

Cheers, I enjoy it!
we use it cialis online store brand cialis generic we choice cialis uk estudios de cialis genricos bulk cialis cialis manufacturer coupon we choice cialis uk venta cialis en espaa generic cialis 20mg tablets cialis tablets for sale
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 11:12 ق.ظ

Helpful data. Regards.
buy female viagra online buy viagra online forum where can you buy viagra online safely viagra buy online herbal viagra how to order viagra cheap viagra online usa is buying viagra online safe what is viagra cheap viagra online
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:50 ق.ظ
This is very interesting, You're a very skilled blogger. I have joined your feed
and look forward to seeking more of your wonderful post.
Also, I've shared your web site in my social networks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

اللهم عجل لولیک الفرج
تبلیغات مربوط به خود میهن بلاگ است و ما اجناس غیر ایرانی را تبلیغ نمی کنیم و کا تبلیغی نداریم

مدیر وبلاگ : راه خدا
مطالب اخیر
پیوندها
نویسندگان
نظرسنجی
ایا از مطالب درج شده رضایت دارید؟





جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

محمد حسن زاده نبی جان





کمک به سازمان خیریه محک

مشاهده و دریافت کد

مهدویت امام زمان (عج)